Brief przed startem rakietyLIVERakiety

LIVE: Jedenasty lot Starshipa

Oznaczenie
misji
Test Flight 11
RakietaStarship
Operator
rakiety
SpaceX
Data startu14 października 2025 (PL)
13 października 2025 (Teksas, USA)
Okno
startowe
01:15 – 02:30 (PL)
18:15 – 19:30 (lokalnego czasu – Teksas, USA)
Miejsce
startu
USA, Teksas, Starbase, OLP-1
KlientSpaceX – misja testowa
Ładunek8 symulatorów satelitów Starlink
Docelowa
orbita
Transatmosferyczna orbita okołoziemska
Profil lotuSymulacja
Uwagi11. start kompletnej rakiety Starship.

W misji zostaną wykorzystane booster Super Heavy B15-2 i Ship S38.

Booster B15 brał udział w 8. locie w marcu 2025.

24 z 33 silników boostera B15-2, to napędy które brały już udział w locie testowym.

Przelot rakiety nie będzie widoczny z terenu Polski.


Podczas tego testu 1. stopień, booster Super Heavy zademonstruje
zdolność powrotu i kontrolowanego wodowania w Zatoce Meksykańskiej.

Podczas tego testu 2. stopień (Ship) ma zademonstrować zdolność
wejścia na trajektorię bliską LEO (orbitę transatmosferyczną),
oraz podjąć próbę kontrolowanego powrotu w atmosferę
przy użyciu sterowanych powierzchni aerodynamicznych
(klapy\flaps). Ze względów bezpieczeństwa zostanie wodowany w
Oceanie Indyjskim.

Misja

Piąty testowy start Starshipa w 2025 roku (oraz jedenasty ogółem) to zarazem ostatnie użycie obu stopni rakiety w wariancie 2. W kolejnym teście mają być wykorzystane unowocześnione człony wariantu 3. Będzie się to wiązać z ogromnym skokiem technologicznym, bo SpacecX wprowadzi też do eksploatacji silniki Raptor wersji 3 oraz zainauguruje stanowisko startowe 2 w Starbase.

© SpaceX: Emblemat programu testowego Starshipa.

Profil misji 11. ma być podobny do tych, które realizowano w tym roku. Był to jednak trudny czas kampanii testowej Starshipa, bo misje 7., 8. i 9. zakończyły się porażkami drugiego stopnia. Dopiero sierpniowy test 10. przełamał złą passę. Problemy wynikały z wdrożenia Shipa blok 2. Prototyp miał zademonstrować wiele usprawnień w stosunku do poprzednika, niestety przysporzył też wiele trudności. W 10. locie udało się wreszcie skutecznie zrealizować cały profil testowej misji.

Obecna misja 11. zakłada podobny profil lecz nie obędzie się bez urozmaiceń. Jako pierwszy stopień poleci booster B15, który udało się z powodzeniem odzyskać w marcu (lot 8.). Z 33 silników tego członu aż 24 to napędy, które brały już udział w locie. Co prawda teraz booster nie będzie odzyskiwany, tylko w kontrolowany sposób wodowany w Zatoce Meksykańskiej. Dodatkowo booster ma wykonać sekwencję uruchomień silników do lądowania w ilościach 13 – 5 -3. To element techniki, która będzie wdrożona w boosterach kolejnej generacji.

Ship w trakcie lotu uwolni symulatory satelitów Starlink i ponownie odpali jeden silnik w nieważkości. To ogólnie powtórzenie tego, co testowano w poprzednim locie. Nowością ma być dynamiczne manewrowanie po wejściu w atmosferę. Ship ma aktywnie zakręcać w locie. Ta próba to przygotowanie do przyszłego odzyskiwania Shipa – chwytania ramionami wieży w Starbase. Ship musi posiadać zdolność osiągania szybowaniem i manewrowaniem destynacji innej, niż wynikająca z jego balistycznego spadku.

© SpaceX: Profil misji.

Rakieta

© SpaceX

Starship to dwustopniowy, superciężki system rakietowy rozwijany od 2016 roku przez firmę SpaceX. Rakieta, w domyślnej konfiguracji ma pozwalać na całkowity odzysk i ponowne wykorzystywanie obu stopni. Wariantowość rakiety zakłada istnienie całej gammy drugich stopni (m.in. wersji jednokrotnego użytku o wyższym udźwigu, zbiornikowca do składowania paliwa i utleniacza na orbicie dla innych statków z rodziny, wariantu lądownika księżycowego, itd.)

Wysokość: 123 m
Średnica rdzenia: 9 m

Udźwig docelowy:

  • 100 – 150 t (*dowolna trajektoria w Układzie Słonecznym)
    *może wymagać dotankowania na orbicie

Stopnie:

  • 1. stopień, booster Super Heavy: 33 silniki Raptor 2 (CH4 + LOX)
  • 2. stopień, Ship: 3 silnik Raptor 2 + 3 silniki Raptor 2 Vac (CH4 + LOX)

Platformy startowe:

  • OLP-A (USA, Teksas, Starbase)
  • Wkrótce OLP-B
  • Wkrótce LC-39A (USA, Floryda, Kennedy Space Center)

Kuba Hajkuś

Jestem Kuba Hajkuś i prowadzę na YouTube kanał popularnonaukowy. Łączę pasję z… pasją, bo jakimś dziwnym trafem udało mi się z fascynacji rakietami, technologią i grafiką komputerową ugotować zupę, którą dzisiaj nazywamy To Jakiś Kosmos! Na kanale publikuję filmy o rakietach i kosmicznych technologiach oraz prowadzę relacje na żywo ze startów rakiet orbitalnych.

Kuba Hajkuś

Jestem Kuba Hajkuś i prowadzę na YouTube kanał popularnonaukowy. Łączę pasję z… pasją, bo jakimś dziwnym trafem udało mi się z fascynacji rakietami, technologią i grafiką komputerową ugotować zupę, którą dzisiaj nazywamy To Jakiś Kosmos! Na kanale publikuję filmy o rakietach i kosmicznych technologiach oraz prowadzę relacje na żywo ze startów rakiet orbitalnych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu