LIVE: Jedenasty lot Starshipa
| Oznaczenie misji | Test Flight 11 |
| Rakieta | Starship |
| Operator rakiety | SpaceX |
| Data startu | 14 października 2025 (PL) 13 października 2025 (Teksas, USA) |
| Okno startowe | 01:15 – 02:30 (PL) 18:15 – 19:30 (lokalnego czasu – Teksas, USA) |
| Miejsce startu | USA, Teksas, Starbase, OLP-1 |
| Klient | SpaceX – misja testowa |
| Ładunek | 8 symulatorów satelitów Starlink |
| Docelowa orbita | Transatmosferyczna orbita okołoziemska |
| Profil lotu | Symulacja |
| Uwagi | 11. start kompletnej rakiety Starship. W misji zostaną wykorzystane booster Super Heavy B15-2 i Ship S38. Booster B15 brał udział w 8. locie w marcu 2025. 24 z 33 silników boostera B15-2, to napędy które brały już udział w locie testowym. Przelot rakiety nie będzie widoczny z terenu Polski. Podczas tego testu 1. stopień, booster Super Heavy zademonstruje zdolność powrotu i kontrolowanego wodowania w Zatoce Meksykańskiej. Podczas tego testu 2. stopień (Ship) ma zademonstrować zdolność wejścia na trajektorię bliską LEO (orbitę transatmosferyczną), oraz podjąć próbę kontrolowanego powrotu w atmosferę przy użyciu sterowanych powierzchni aerodynamicznych (klapy\flaps). Ze względów bezpieczeństwa zostanie wodowany w Oceanie Indyjskim. |
Misja
Piąty testowy start Starshipa w 2025 roku (oraz jedenasty ogółem) to zarazem ostatnie użycie obu stopni rakiety w wariancie 2. W kolejnym teście mają być wykorzystane unowocześnione człony wariantu 3. Będzie się to wiązać z ogromnym skokiem technologicznym, bo SpacecX wprowadzi też do eksploatacji silniki Raptor wersji 3 oraz zainauguruje stanowisko startowe 2 w Starbase.

Profil misji 11. ma być podobny do tych, które realizowano w tym roku. Był to jednak trudny czas kampanii testowej Starshipa, bo misje 7., 8. i 9. zakończyły się porażkami drugiego stopnia. Dopiero sierpniowy test 10. przełamał złą passę. Problemy wynikały z wdrożenia Shipa blok 2. Prototyp miał zademonstrować wiele usprawnień w stosunku do poprzednika, niestety przysporzył też wiele trudności. W 10. locie udało się wreszcie skutecznie zrealizować cały profil testowej misji.
Obecna misja 11. zakłada podobny profil lecz nie obędzie się bez urozmaiceń. Jako pierwszy stopień poleci booster B15, który udało się z powodzeniem odzyskać w marcu (lot 8.). Z 33 silników tego członu aż 24 to napędy, które brały już udział w locie. Co prawda teraz booster nie będzie odzyskiwany, tylko w kontrolowany sposób wodowany w Zatoce Meksykańskiej. Dodatkowo booster ma wykonać sekwencję uruchomień silników do lądowania w ilościach 13 – 5 -3. To element techniki, która będzie wdrożona w boosterach kolejnej generacji.
Ship w trakcie lotu uwolni symulatory satelitów Starlink i ponownie odpali jeden silnik w nieważkości. To ogólnie powtórzenie tego, co testowano w poprzednim locie. Nowością ma być dynamiczne manewrowanie po wejściu w atmosferę. Ship ma aktywnie zakręcać w locie. Ta próba to przygotowanie do przyszłego odzyskiwania Shipa – chwytania ramionami wieży w Starbase. Ship musi posiadać zdolność osiągania szybowaniem i manewrowaniem destynacji innej, niż wynikająca z jego balistycznego spadku.

Rakieta

Starship to dwustopniowy, superciężki system rakietowy rozwijany od 2016 roku przez firmę SpaceX. Rakieta, w domyślnej konfiguracji ma pozwalać na całkowity odzysk i ponowne wykorzystywanie obu stopni. Wariantowość rakiety zakłada istnienie całej gammy drugich stopni (m.in. wersji jednokrotnego użytku o wyższym udźwigu, zbiornikowca do składowania paliwa i utleniacza na orbicie dla innych statków z rodziny, wariantu lądownika księżycowego, itd.)
Wysokość: 123 m
Średnica rdzenia: 9 m
Udźwig docelowy:
- 100 – 150 t (*dowolna trajektoria w Układzie Słonecznym)
*może wymagać dotankowania na orbicie
Stopnie:
- 1. stopień, booster Super Heavy: 33 silniki Raptor 2 (CH4 + LOX)
- 2. stopień, Ship: 3 silnik Raptor 2 + 3 silniki Raptor 2 Vac (CH4 + LOX)
Platformy startowe:
- OLP-A (USA, Teksas, Starbase)
- Wkrótce OLP-B
- Wkrótce LC-39A (USA, Floryda, Kennedy Space Center)
