Atlas V

Rakieta Atlas V została wprowadzona do eksploatacji w 2002 roku przez amerykańską firmę Lockheed Martin.

W 2006 roku, po utworzeniu United Launch Alliance (spółka joint venture Lockheed Martina i Boeinga) rakiety Atlas V przeszły w ręce ULA.

Atlas V występuję w łącznie kilkunastu wariantach, z których wyróżniają się dwie charakterystyczne linie: 500 i 400. Podstawową różnicą jest zastosowana owiewka. Seria 400 odpowiada mniejszej, metalowej owiewce. Seria 500, większej kompozytowej.

Druga i trzecia cyfra opisuje silniki zastosowane w danej konfiguracji Atlasa.
Druga, to ilość SRB – rakiet na paliwo stałe zainstalowanych na rdzeniu rakiety.
Trzecia, to ilość silników RL10C zainstalowanych w drugim stopniu rakiety.

Przykładowo: Atlas V 521, to rakieta z dużą, kompozytową owiewką (5), dwiema rakietami pomocniczymi SRB (2) i jednym silnikiem RL10C (1).

W 2019 roku pojawiła się kolejna konfiguracja N22 przeznaczona dla załogowej kapsuły CST-100 Starliner. Litera N oznacza w tym przypadku brak owiewki.

Film o Atlasie V: Atlas V – ninja świata rakiet
Artykuł o Atlasie V: Atlas V – rakieta, która lata bokiem


Przestrzeń ładunkowa.
Metalowa owiewka:
  • Średnica: 4 m
  • Wysokość: 12 / 12,9 / 13,8 m
Ładunek:
  • LEO: do 15.260 kg
  • GTO: do 7.700 kg
Przestrzeń ładunkowa.
Metalowa owiewka:
  • Średnica: 4 m
  • Wysokość: 12 / 12,9 / 13,8 m
Ładunek:
  • LEO: do 15.260 kg
  • GTO: do 7.700 kg
Przestrzeń ładunkowa.
Kompozytowa owiewka:
  • Średnica: 5,4 m
  • Wysokość: 20,7 / 23,5 / 26,5 m
Ładunek:
  • LEO: do 18.850 kg
  • GTO: do 8.900 kg
Przestrzeń ładunkowa.
Kompozytowa owiewka:
  • Średnica: 5,4 m
  • Wysokość: 20,7 / 23,5 / 26,5 m
Ładunek:
  • LEO: do 18.850 kg
  • GTO: do 8.900 kg
Statek załogowy Starliner CST-100
W BUDOWIE
  • Średnica: 4,5 m
  • Wysokość: 5 m
Załoga: do 7 astronautów.

Ładunek:
  • Na orbitę: ? kg
  • Powrotny: ? kg
  • Objętość hermetyzowana: 11 m3
  • Objętość niehermetyzowana: 0 m3
Drugi stopień rakiety.
Centaur.
Silnik RL10C.
  • Paliwo: LH2 i LOX
  • Ciąg: 102 kN
  • Impuls właściwy: 450,5 s
2 silniki RL10C.
  • Paliwo: LH2 i LOX
  • Ciąg: 204 kN
  • Impuls właściwy: 450,5 s
Drugi stopień rakiety.
Centaur.
Silnik RL10C.
  • Paliwo: LH2 i LOX
  • Ciąg: 102 kN
  • Impuls właściwy: 450,5 s
2 silniki RL10C.
  • Paliwo: LH2 i LOX
  • Ciąg: 204 kN
  • Impuls właściwy: 450,5 s
Booster.
Pierwszy stopień rakiety.
Silnik RD-180
z podwójną dyszą.
  • Paliwo: RP-1 i LOX
  • Ciąg: 3827 kN
  • Impuls właściwy: 311 s
Silnik RD-180
z podwójną dyszą.
  • Paliwo: RP-1 i LOX
  • Ciąg: 3827 kN
  • Impuls właściwy: 311 s
Silnik na paliwo stałe
SRB – Solid Rocket Booster
  • Ciąg: 1690 kN
  • Impuls właściwy: 279,3 s
Silnik RD-180
z podwójną dyszą.
  • Paliwo: RP-1 i LOX
  • Ciąg: 3827 kN
  • Impuls właściwy: 311 s
2 silniki na paliwo stałe
SRB – Solid Rocket Booster
  • Ciąg: 3381 kN
  • Impuls właściwy: 279,3 s
2 SRB w wersji
ze statkiem Starliner.
Silnik RD-180
z podwójną dyszą.
  • Paliwo: RP-1 i LOX
  • Ciąg: 3827 kN
  • Impuls właściwy: 311 s
3 silnik na paliwo stałe
SRB – Solid Rocket Booster
  • Ciąg: 5071 kN
  • Impuls właściwy: 279,3 s
Maksymalnie 3 SRB
w tej wersji owiewki.
Silnik RD-180
z podwójną dyszą.
  • Paliwo: RP-1 i LOX
  • Ciąg: 3827 kN
  • Impuls właściwy: 311 s
4 silnik na paliwo stałe
SRB – Solid Rocket Booster
  • Ciąg: 6761 kN
  • Impuls właściwy: 279,3 s
Silnik RD-180
z podwójną dyszą.
  • Paliwo: RP-1 i LOX
  • Ciąg: 3827 kN
  • Impuls właściwy: 311 s
5 silników na paliwo stałe
SRB – Solid Rocket Booster
  • Ciąg: 8452 kN
  • Impuls właściwy: 279,3 s
Maksymalnie 5 SRB.
0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu