Orbitalny lot statku Starliner
Oznaczenie misji | Orbital Flight Test-2 |
Rakieta | Atlas V N22 |
Operator rakiety | United Launch Alliance |
Data startu | 20 maja 2022 (polskiego czasu) 19 maja 2022 (lokalnego czasu) |
Godzina startu | 00:54 CEST (polskiego czasu) 18:54 EST (lokalnego czasu) |
Miejsce startu | USA, Floryda, Baza Sił Kosmicznych na Przylądku Canaveral (CCSFS), Stanowisko SLC-41 |
Klient | NASA, Boeing |
Statek | Boeing CST-100 Starliner (13 000 kg) |
Ładunek | 245 kg zaopatrzenia dla astronautów na ISS. Ładunek posłuży również jako symulator masy przyszłych astronautów na pokładzie Starlinera. |
Wstępna trajektoria | Suborbitalna. Teoretyczna orbita 75 x 180 km. Statek zostanie uwolniony na wysokości ok. 180 km. Dalsze manewry statek wykona własnymi napędami. |
Docelowa orbita | LEO ISS Niska Orbita Okołoziemska Międzynarodowa Stacja Kosmiczna 420km, 51,6° |
Profil lotu | Symulacja |
Uwagi | 2. orbitalna misja testowa Starlinera. 3. start Atlasa V w tym roku. 88. start rakiety Atlas V. 145. start rakiety od ULA. Około 01:10 Centaur (drugi stopień rakiety) i Starliner znajdą się nad Europą. Z punktu widzenia obserwatora na terenie Polski pojawią się nad zachodnim horyzontem i znikną nad południowo-wschodnim. O tej porze mogą być jednak niedostrzegalne (Słońce nie oświetli obiektu przelatującego na tej wysokości). |
Misja
NASA, Boeing i ULA po raz kolejny przygotowują start testowej misji OFT-2 (Orbital Flight Test 2) kapsuły CST-100 Starliner. Projekt jest częścią programu Commercial Crew Program (CCP) i polega na stworzeniu komercyjnych usług transportu załóg do ISS. Dotychczas swoje rozwiązanie wdrożył SpaceX. Ich Kapsuła załogowa Crew Dragon wykonała lot testowy w 2019 i pierwszy załogowy w 2020.
Misja testowa ma pokazać zdolność statku CST-100 Starliner do podróży do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, dokowania i finalnie odłączenia się i powrotu na Ziemię.
Boeing pracował nad swoim statkiem Starliner prawie równolegle ze SpaceX. Niestety ich bezzałogowa misja testowa Orbital Flight Test (OFT) zakończyła się częściową porażką. Kapsuła trafiła na orbitę w grudniu 2019 ale w wyniku problemów softwareowych nie dotarła na ISS. Udało się ją za to bezpiecznie sprowadzić na Ziemię.
O programie CCP i statku CST-100 Starliner powstał materiał na kanale:
W połowie 2021 roku Boeing przygotował drugi lot testowy. Plany te zostały pokrzyżowane usterką zaworu paliwowego w module serwisowym Starlinera. Start był opóźniany i finalnie odwołany.
W maju 2022, po wymianie całego moduły serwisowego Boeing i ULA znów ustawiły rakietę Atlas V (rakieta nośna dla kapsuły) i Starlinera na platformie startowej. Wystrzelenie jest zaplanowane na 20 maja o 00:54 polskiego czasu (19 maja lokalnie na Florydzie). Statek zostanie wyniesiony na trajektorię suborbitalną (w przypadku awarii kapsuła po trajektorii balistycznej wróci w atmosferę).
Po 15 minutach od startu kapsuła zostanie oddzielona od drugiego stopnia rakiety. W 31 minucie ma nastąpić uruchomienie silników modułu serwisowego Starlinera i wprowadzenie go na orbitę parkingową. Podczas lotu OFT z 2019 to właśnie w tym momencie doszło do usterek softwareowych.
Suborbitalna trajektoria wstępna ułatwi utylizację drugiego stopnia rakiety, Centaura. Spłonie w atmosferze nad Oceanem Indyjskim (na południowy zachód od Australii).
W misji zaplanowano kilka manewrów testowych. Starlinera czeka seria prób przeplatanych z manewrami synchronizacji z Międzynarodową Stacją Kosmiczną. Dokowanie do ISS ma nastąpić, zgodnie z harmonogramem w sobotę 21 maja o 01:10 (polskiego czasu), czyli nieco ponad dobę od startu.
Kapsuła ma pozostać zadokowana do ISS przez 6 dni. Po odłączeniu i manewrach deorbitacji Starliner wyląduje w Bazie Wojskowej na Pustyni White Sands w Nowym Meksyku (USA).
Od powodzenia tej misji zależy decyzja NASA o pozwoleniu na testowy lot załogowy w drugiej połowie bieżącego roku.